top of page

ZÁKLADNÍ TIPY NA POHOVOR 

Pokročilé

10 nejčastějších otázek na pohovoru

Pokud hledáš práci, pravděpodobně se brzy budeš muset vyrovnat s výzvou, kterou představuje pohovor. A protože víme, že to může být stresující, rozhodli jsme se Ti prozradit 10 nejčastějších otázek, které se na pohovoru objevují.

  • Povězte nám něco o sobě.

  • Jaké jsou vaše silné stránky?

  • Jaké jsou vaše slabé stránky?

  • Proč chcete pracovat právě pro naši společnost?

  • Proč bychom měli vybrat zrovna vás?

  • Jak jste se dozvěděl/a o této pozici?

  • Jaká je vaše představa platu za tuto pozici?

  • Kde se vidíte za 5 let?

  • Jaké jsou vaše předchozí pracovní zkušenosti?

  • Jak byste vyřešil/a konflikt s kolegou?

Pro začátek se můžeš připravit na tyto otázky a předem si pro sebe ujasnit odpovědi. Důležitá je upřímnost a důvěryhodnost. Zdůrazni své zkušenosti, schopnosti a přínos, který můžeš dané firmě přinést.

 

Pokud budeš mít odpovědi připravené a budeš si více věřit, zvýší se Ti šance na úspěšný pohovor.

Nechceš číst? Koukni na video 👉

Jak odpovědět na tyto otázky?

,,Povězte nám něco o sobě” - Klíčová slova

V průběhu pohovoru se mohou objevit otázky, které Tě mohou zaskočit a způsobit, že se zasekneš. Jednou z těchto otázek je často otázka "Povězte nám něco o sobě." nebo "Můžete mi o sobě něco říct?". To může být pro mnoho lidí problematické, protože neví, co o sobě říct, ani jaké informace by měly být relevantní.

Nedaří se Ti necházet správná slova? Pokud se s tímto problémem potýkáš, máme pro Tebe tipy, jak se na tuto otázku připravit.

Je dobré zahrnout, co Tě k této práci přivedlo a jaké jsou Tvoje cíle pro budoucnost.

Pamatuj, že Tvoje odpověď by měla být pozitivní a profesionální. Pokud mluvíš o negativních zkušenostech, snaž se být stručný/á. 

Dopředu si připrav a sestav odpovědi, které se týkají Tvých předchozích pracovních zkušeností a schopností, ať víš co říkat a jak se prezentovat.

Nechceš číst? Koukni na video 👉

,,Povězte nám něco o sobě” - Dobrý vs špatný přistup

Vyvaruj se těchto věcí:

  1. přijdeš nepřipravený/á

  2. neudržuješ oční kontakt

  3. říkáš příliš obecné informace

  4. pomlouváš 

  5. mumláš

Naopak ukaž:

  1. že jsi připravený/á

  2. studijní a pracovní zkušenost

  3. konkrétní informace

  4. aktuálnost a svůj současný stav

  5. motivaci do nové pozice

Nechceš číst? Koukni na video 👉

,,Jaké jsou vaše slabé stránky?”

Jsi na pohovoru a uslyšíš otázku: "Jaké jsou vaše slabé stránky?" Možná se Ti zdá, že je to past a radši se odpovědi vyhýbáš. Pravdou ale je, že tuto otázku můžeš zvládnout s lehkostí, pokud budeš mít správný přístup.

Nedostatečná odpověď by mohla znít například takto: "Nemám rád rutinu." Tato odpověď neříká nic o tom, jak se dokážeš vypořádat se svými slabými stránkami a nemusí působit příliš profesionálně.

Na druhé straně by dobrá odpověď mohla znít takto: "I když nemám rád rutinu po několika měsících, jsem zjistil/a, že práce produktového manažera je pro mě ideální, protože se neustále mění a rozvíjí mou kreativitu." Tímto způsobem ukazuješ, že umíš identifikovat svou slabou stránku a cíleně hledáš způsob, jak se s ní vypořádat.

Můžeš také zmínit slabou stránku, která nemá vliv na Tvoji práci, například tím, že řekneš: "Občas jsem perfekcionista, a to mě může zdržovat, ale zároveň mám jistotu, že dodávám kvalitní práci."

Nechceš číst? Koukni na video 👉

Odpovědí "Nemám žádné slabé stránky" můžeš působit příliš arogantně a neupřímně.

 

Místo toho se zaměř na jednu nebo dvě skutečné slabé stránky a zmíň, že na nich aktivně pracuješ. Pokud to ale není pravda, doporučujeme to neuvádět.

 

Je dobré mít připravený konstruktivní přístup a zdůraznit, jak svoji slabinou pracuješ a jak ji dokážeš přetavit v pozitivní vlastnost. Je důležité ukázat, že dokážeš být sebekritický/á a mít ochotu se zlepšovat.

Co když žádné slabé stránky nemáš?

Nechceš číst? Koukni na video 👉

"Jaký byste si představovali plat?"

Většina z nás má problém s odpovědí na otázku týkající se platu. Může to být nepříjemné téma, zejména pokud se jedná o první pohovor. Naštěstí existují některé tipy, jak se s touto situací vypořádat.

 

První tip zní: Neříkej zaokrouhlenou částku, ale spíše přesnou sumu. Tím bude Tvůj požadavek působit promyšleně a vytvoříš si tím prostor pro vyjednávání.

 

Druhý tip: Uveď finanční rozmezí, pokud si nejsi jistý přesnou částkou. Tyto rady pocházejí od vyjednavače FBI z knihy "Nikdy nedělej kompromis" - doporučujeme k přečtení!

Tak zlom vaz a zbytečně se během toho nestresuj!

Nechceš číst? Koukni na video 👉

Úsměvem k úspěchu

Dnešní doba je velmi citlivá na neverbální projevy. Jakákoliv drobná změna v chování může mít vliv na to, jak jsme ostatními vnímáni. Někdy stačí jen malý úsměv, aby se situace zlepšila. Podle expertů na mezilidské vztahy může úsměv zlepšit podání ruky, naslouchání i prezentaci.

 

Úsměv ukazuje, že jsme přátelští, empatičtí a nadšení. To vše jsou vlastnosti, které jsou velmi žádané jak v pracovním, tak v osobním životě.

 

Proto nezapomeň, že úsměv je zadarmo a může Ti při různých situacích významně pomoci. 

Nechceš číst? Koukni na video 👉

Jak se obléct na pohovor?

Výběr vhodného oblečení na pracovní pohovor může být stresující a matoucí. Ale neboj, máme pro Tebe jednoduchý návod.

 

Nejdůležitější je zjistit, jaký dress code má firma, u které se ucházíš o práci.

  • Pokud je dress code uniformní, zvol Smart casual.

  • Pokud je to smart casual, zvol Business Casual.

  • Pokud je to Business casual, zvol Business Professional.

Drž se těchto jednoduchých pravidel a zanecháš skvělý dojem. Nezapomeň, první dojem je velmi důležitý, proto se snaž být co nejprofesionálší.

Nechceš číst? Koukni na video 👉

Proč mít otázky na personalistu

Pokud jde o pracovní pohovor, mnoho lidí se soustředí na odpovědi na otázky, které náborář klade. Ale víš, že kladení otázek může být stejně tak důležité jako odpovědi? Tím, že položíš otázku, máš kontrolu nad rozhovorem a můžeš určovat směr konverzace.

Například se můžeš se zeptat na to, jak by vypadal Tvůj typický pracovní den, nebo na co se máš zaměřit, abys co nejdříve dané firmě přinesl/a hodnotu.

 

Můžeš také projevit svůj zájem tím, že se podíváš na její webové stránky nebo sociální sítě a následně se zeptáš na něco, co Tě tam zaujalo.

Nechceš číst? Koukni na video 👉

Co když nemáš otázky?

Když řekneš: "Nic mě nezajímá.", pravděpodobně se Ti zaměstnavatel už neozve. Ale co kdybys tuto situaci viděl/a jako příležitost k získání plusových bodů u zaměstnavatele? A zároveň pro sebe získáš nové.

Začni tím, že si zjistíš základní informace o firmě, kam se hlásíš. Poté se zaměř na detaily a polož nějaké konkrétní otázky:

 

Co se například stalo největším úspěchem firmy v poslední době? Jaký je běžný pracovní den v této firmě?

Tím, že položíš otázky, dáváš najevo, že se o danou firmu zajímáš a ukazuješ tak svoji motivaci k práci. Navíc se dozvíš nové informace, které mohou být užitečné při rozhodování, zda je tato práce pro Tebe ta pravá.

Tak neváhejte a využij každou příležitost k získání nových informací a ukaž svůj zájem. Zaměstnavatelé chtějí spolupracovat s někým, kdo se o firmu upřímně zajímá a nehledá práci jen kvůli penězům.

Nechceš číst? Koukni na video 👉

bottom of page